Abadia de Montserrat

En directeMontserrat TV
De 07:30 a 08:00 Laudes del dilluns de la setmana XII de durant l'any (salmòdia setmana IV)
De 11:00 a 12:00 Missa Conventual de sant Paulí de Nola, bisbe
De 18:15 a 18:45 Sant Rosari: misteris de goig
De 18:45 a 19:30 Ofici de Vespres del dilluns de la setmana XII de durant l'any (salmòdia setmana IV)
Imatge il·lustrativa
La congregació de Teresianes ha estat rebuda pel P. Manel Gasch i Hurios, abat de Montserrat, en el marc de l’efemèride.
Imatge il·lustrativa
L’Abadia de Montserrat ha tornat a acollir 44 anys després la visita d’un pontífex. Gairebé 8.000 persones han acompanyat la comunitat benedictina de Montserrat per rebre’l i participar en la pregària del Sant Rosari de Glòria i el cant de la Salve i el Virolai.
Mare de Déu de Montserrat
Santuari
Escolania de Montserrat
Museu de Montserrat
Amics de Montserrat

Comentaris bíblics

22 de juny de 2026
La narració d’avui és un resum de la infidelitat del poble d’Israel i molts van ser deportats, és a dir, van perdre la seva identitat cultural perquè ja abans s’havien deixat seduir per altres formes culturals, i això els va portar a la pèrdua de la consciència creient. Ens ho diu així: Això succeí perquè els Israelites havien pecat contra el Senyor, el seu Déu, que els havia tret d’Egipte... havien adorat altres déus, seguint els costums de les nacions que el Senyor havia desposseït a favor d’ells». ¿Quines serien aquelles coses que de cap manera els creients d’avui dia no hem de perdre per conservar la nostra pròpia identitat de creients?

Senyor, necessitem profetes que ens menin pel bon camí de la fe.

Santoral

22 de juny de 2026
Avui, dia 22 de juny, celebrem la festivitat de: sant Paulí de Nola, bisbe; i la dels sants màrtirs, Joan Fisher, bisbe, i Tomàs More, laic.

Sant Paulí de Nola, bisbe

Era originari d'Aquitània, en el sud de França, on va néixer vers l’any 355 en el si d'una família d'alt llinatge. De sòlida formació poètica i retòrica, va tenir per mestre el poeta Auson. Es va allunyar de la seva terra en una primera ocasió per seguir la seva precoç carrera política, i fou cònsol i governador de Campània, al sud d’italià. Posteriorment, va ser a Milà, on gràcies a sant Ambròs l'inicià al cristianisme. Essent batejat a Bordeus pel bisbe sant Delfí, va distribuir les seves riqueses i se’n va anar a Hispània amb la seva dona.

Passà un temps a Barcelona on, per pressió popular, fou ordenat prevere, cosa que ell acceptà a condició de no quedar vinculat a la diòcesi. Després anà a Itàlia passant per Florència i Roma fins a arribar a la Campània, a la ciutat de Nola, on es dedica a l'atenció als pobres. I allà en fou elegit bisbe l'any 409. Entre els seus escrits, destacables per la seva erudició i santedat, s'han preservat poemes religiosos i un bon nombre de cartes. Reposà en el Senyor el 22 de juny de 431. La seva canonització és antiga.

Sants Joan Fisher i Tomàs More, màrtirs

Amics ambdós i homes de gran cultura, l'un bisbe i l'altre laic, humanistes, cristians profunds, moriren el 1535, amb pocs dies de diferència, per haver defensat la fe catòlica enfront de les pretensions d'Enric VIII, d'erigir-se en cap de l'església d'Anglaterra.

Joan Fisher era professor a la Universitat de Cambridge i més tard bisbe de Rochester. Abans de morir el 22 de juny del 1535 digué: “poble cristià, he vingut aquí a morir per la fe en la santa Església catòlica de Crist” i les seves darreres paraules foren del salm 31. Morí decapitat com a màrtir “l’home més culte i el bisbe més sant”, com digué d’ell el seu amic Erasme de Rotterdam.

Tomàs More, pare de família, jurista, i el primer laic canceller del regne. Va escriure molts llibres, essent el més famós “Utopia” on descriu l’organització d’una societat ideal. També fou condemnat per no haver jurat obediència al rei: “haig d’obeir el que mana la meva consciència i pensar en la salvació de la meva ànima. Això és molt més importat que tot el que el món pot oferir. No accepto aquests errors del rei”. En el patíbul declarà que pregaria pel rei i pels seus perseguidors, declarant públicament que moria per ser fidel a l’Església catòlica.

Tots dos foren canonitzats en 1935.

Els valors benedictins de Montserrat

El lema Ora, Lege, Labora, Rege te ipsum, In Communitate es pot començar a llegir de de la seva base per anar-ne desgranant els valors que conté fins a arribar al cim al que no és altre que Déu.

ORA
LEGE
LABORA
REGE TE IPSUM
IN COMMUNITATE

La pregària

La pregària és el centre del dia a dia dels monjos. A través de l'Ofici Diví i la Missa conventual, la comunitat s'uneix per trobar-se amb Déu i amb els germans. Preguem per recordar que la vida és més gran que nosaltres i trobar sentit a allò que fem.